2009. március 14., szombat

Cheltenham

Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer írni fogok a loviról.

Cheltenham egy angol kisváros, ahol minden évben fesztiválok sorozatát rendezik. Március a lóversenyek szerelmeseié. Angolok, írek egyaránt odavannak érte, de az íreknek ez azért is olyan nagy jelentőségű, mert közvetlenül utána ünneplik nemzeti ünnepüket március 17-én, aztán pedig mindjárt jön az anyák napja március 22-én. Szóval a március meglehetősen mozgalmas hónap, remélhetőleg ettől a gazdasági élet is fellendül egy kicsit.

Köztudott, hogy az írek imádnak fogadni (betting); ez amolyan nemzeti hagyomány náluk. Főleg persze lovakra lehet fogadni, meg egyéb sporteseményekre (ír foci, nem-ír foci, rögbi stb.), de egyes fogadóirodákban a legkülönbözőbb lehetetlenségekre is lehet tenni, pl. arra, hogy ki lesz a következő pápa. A legtöbben kis téteket tesznek, az aprójukat költik efféle szórakozásra; olyan ez, mint nálunk a tippmixx: sportismeret + szerencse kell hozzá. Aztán a felső nemtudomhányezer nagy tétekben is szokott játszani, erre nézvést persze lehetetlenség adatokat szerezni. Végül vannak még a szerencsejáték függők.

Nem csoda, hogy a lovak nagyon tetszenek az embereknek. El tudom képzelni, hogy a mi Széchenyinket is egy ilyen fesztivál varázsolta el, mielőtt meghonosította a lóversenyt Pesten. Én is, mint lovas nemzet honleánya, megbabonázva nézem ezeket a szép állatokat. Gyönyörűek, izmosak, fényesek, és nagyon tudnak futni. Mondjuk a dzsokék is csinik, szó se róla, de azt nehezen viselem, amikor bottal "motiválják" szegény állatokat. Jó, jó, tudom, laikus vagyok. Sőt, azt sem értem pontosan, hogyan kell fogadásokat tenni, de ez a része a dolognak engem nem is nagyon fog meg.

Az íreket viszont igen. Cheltenham Fesztivál idején olyanok is fogadnak, akik az év során nem nagyon szoktak. A megrögzöttekkel pedig ebben a 4 napban a munkahelyükön sem lehet mit kezdeni. Kábé mint amikor Fehérváron hokimeccs van, és egyesek csak csupán erről bírnak értekezni. Az újságokban külön rovat, sőt külön kis mellékletek jelennek meg a fesztivállal kapcsolatban; a rádióban, tévében pedig minden híradás végén kiemelt helyen foglalkoznak az eredményekkel. Az idén nagy volt az öröm, vagy 9 győzelmet arattak az írek, sőt az aranykupát is egy ír, Ruby Walsh hozhatta haza.

Sajnos magyar ló nem futott a versenyen, azonban itt is ismerik a magyarok üdvöskéjét, Overdose-t; és ügyesen kiderítettem, későbbi versenyein itt is lehet rá fogadni.

Nincsenek megjegyzések: